glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Thin mints

Een reactie plaatsen

Het is een tijdje geleden, maar vandaag nog een receptje dat ik met jullie wil delen.

Deze koeken zijn een lekkernij voor wie van de combinatie van chocolade en munt houdt.  Ja, dààr hoor ik ook bij 😉

Omwille van tijdsgebrek heb ik het maken van het deeg een dag voor het bakken gemaakt en ook de chocoladelaag kwam pas later.  De deegbal bewaarde ik, afgedekt, in de koelkast.

De gebakken koekjes zijn eigenlijk ook wel lekker zonder de chocolade, wat dit een goed basisrecept maakt.

Voor de chocolade combineerde ik 90% chocolade met een stuk rijstmelkchocolade.  De hoofdreden was omdat ik die laatste wou verwerken voor hij niet lekker meer was 😉

Ik gebruikte echt boter, maar kokosvet is zeker ook een optie.

Als suikervervanger probeerde ik voor het eerst ‘zústo‘ (http://www.zusto.eu/12_faq_nl.html#faq18)  Deze suikervervanger verkopen ze in de Makro (België), ergens anders heb ik het nog niet ontdekt.  Uiteraard zijn andere vervangers of ongeraffineerde kokosbloesemsuiker geschikt in dit recept.  Hou er rekening mee dat niet alles evenveel zoetkracht heeft!

 

2017-02-21-14-24-48

Ingrediënten

Koekjes :

  • 200 g amandelmeel
  • 30 g pure cacaopoeder
  • 45 g suikervervanger
  • 1/8 vloeibare stevia of 1/4 cup suikervervanger
  • 1 thl bakpoeder
  • 1 groot ei
  • 2 EL gesmolten boter
  • 1/2 thl vanille extract
  • snuif zout

Chocoladelaag :

  • 1 El boter
  • 200 g (suikervrije) chocolade (90%)
  • 1 thl pepermuntextract

2017-02-21-14-24-21

Werkwijze

Koekjes : 

  1. Oven voorverwarmen op 150 °C
  2. Meng amandelmeel, cacaopoeder, suikervervanger, bakpoeder en zout
  3. Voeg hierbij het ei, boter, vanille en stevia en meng alles tot je een bol bekomt
  4. Rol het deeg uit tot de gewenste dikte en steek koekjes uit
  5. Plaats de koeken op bakpapier of bakmat op de bakplaat. Doe dit tot het deeg op is
  6. Bak 30 minuten op 150° of tot ze stevig aanvoelen.  Laat verder afkoelen op de bakplaat.  Ze worden harder bij afkoelen

Chocoladelaag :

  1. Smelt de chocolade met de boter au bain marie.  Roer regelmatig tot je een gladde chocladesaus bekomt
  2. Haal van het vuur en roer er het muntextract onder
  3. Dompel de koeken voorzichtig in de chocolade.  Gebruik twee vorken en laat het teveel aan chocolade eerst afdruipen alvorens op bakpapier te leggen
  4. Laat hard worden en bewaar in de koelkast

Bron : http://alldayidreamaboutfood.com/2011/02/homemade-thin-mints-low-carb-and-gluten-free.html

 

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Geef een reactie

