glutenvrije keuken

Een blog over mijn alledaagse ervaringen met coeliakie

Vanillewafeltjes

Een reactie plaatsen

Ode aan een wafelijzer…

Mijn goedkoop ijzer gaf de geest… t.t.z.  het stukje dat de handvaten samenhoudt is afgebroken en zodoende kon ik het apparaat niet meer dichthouden.  Ja, ik probeerde het, maar het werd me ietsje te heet! :-p Voor een paar wafels of croque monsieurs (dankzij verwisselbare platen) zou dat net nog gaan, als je heel veel tijd hebt, maar voor een stapel zag ik me daar geen dag mee te staan bakken! 😦  Naast te tijd is ook de baktijd voor een paar stuks veel langer en dus absoluut geen besparingsaanrader 😉

Er bleven dus nog twee opties over…. Of ik bak niet meer, of ik ga op zoek naar een ander toestel… Rarara wat werd het? 😉

Met de hulp van een vriend, begon de zoektocht én de aankoop van een nieuw toestel; met verwisselbare platen.  Mijn oog viel al snel op de mogelijkheid om fijne wafeltjes te bakken en ik moet zeggen dat ik nu al superblij ben dat ik deze heb… of had je dat al in de gaten? 😀

Het oude toestel heeft al bij al goed dienst gedaan, maar mag nu naar het containerpark.

Nu kon de zoektocht naar een goed recept beginnen.  Ik had er in het verleden al wel gelezen, maar niet opgeslagen….eenmaal aan het lezen, vond ik eigenlijk nog niet echt het recept waarvan ik helemaal overtuigd was, maar ik moest ergens beginnen.  Ik ging aan de slag… Mijn poging leek in eerste instantie al meteen goed te gaan, maar helaas… iets liep fout en ik had een hoop kruimels… lekkere kruimels, dat wel, maar als wafeltjes absoluut een mislukking 😦

2015-03-10 10.31.58

Na een paar pogingen, gaf ik het dan ook op…. het deeg uitrollen en vormen uitsteken, ging gelukkig wel goed en dus gingen de koeken de oven in.  Het werden dan toch wel heerlijke zandkoeken, die iedereen die ze proefde kon bekoren.  Oké, ongewild toch iets lekkers bekomen, vind ik dan ook weer leuk, dus een recept om te onthouden 🙂

Daar opgeven niet meteen in mijn woordenboek staat, ging ik verder zoeken…

Ook deze poging leek aanvankelijk gedoemd om te mislukken.  Ik bekwam minipannenkoekjes, die een wafelpatroon hadden én de smaak was goed. Daar sta je dan met een hele kom beslag en dus even nadenken, meel bijvoegen, nog het één en ander erbij en telkens uitproberen.

Het uiteindelijke resultaat, waar ik heel tevreden mee ben, kun je hier aanschouwen 😀

2015-03-11 12.04.40

Mijn dochter had het bakproces gemist, maar zag deze liggen en vroeg al meteen of ik die had gekocht of gemaakt…. Een leuker compliment kon ze me niet geven. Als ze ook nog zei dat ze erg lekker waren, wat nog door een paar andere proevers werd bevestigd, kon het voor mij al niet meer stuk.  Gelukkig, want ik had deeg te verwerken waar ik wel een heel aantal uren zoet mee was 😉

Om niet alles ineens te hoeven verwerken/bakken, heb ik het deeg in ‘wafelportie’ ingevroren.  Binnenkort ga ik uitproberen of het resultaat na invriezen even bevredigend is als de verse wafels.

Nu ik een basisrecept heb, ga ik zeker verder experimenteren met mijn fantastisch nieuw ijzer!  Ik ben dus dubbel tevreden 😉  Het eerste wat ik wil uittesten, is een melkvrije optie, zodat ook mensen die lactose- of caseïnevrij hiervan kunnen proeven.

Ingrediënten

  • 500 g Glutenvrij meel (bv. Schär C)
  • 200 g roomboter op kamertemperatuur
  • 150 g kokosbloemsuiker
  • 2 EL Fiberhusk
  • 2 eieren
  • 1 EL vanille extract
  • 15 g bakpoeder
  • Snuifje zout
  • 50 ml kookroom

2015-03-11 12.06.24

Werkwijze

  1. Meng boter, suiker, zout en eieren met de klopper van de keukenmachine (of handmixer)
  2. Voeg bakpoeder, fiberhusk en meel toe en meng tot een glad deeg
  3. Laat minstens een uur rusten op een koele plaats (langer mag ook)
  4. Verwarm het wafelijzer op de warmste stand
  5. Neem deegbollen van ca 20 g en maak ze een beetje ovaal, voor de mooiste vorm
  6. Bak de wafeltjes tot ze goudbruin zijn
  7. Laat afkoelen op een rooster

2015-03-11 18.26.13 HDR

Auteur: glutenvrije keuken

Na vele jaren gezondheidsproblemen kreeg ik in juli 2008 te horen dat ik coeliakie had. Dit was het begin van mijn glutenvrije leven. Ik vertel graag over mijn bak- en kookervaringen :-)

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.